بیماری نئون تترا
بیماری نئون تترا Neon Tetra Disease
اسفند ۲۰, ۱۳۹۲
نوروز 93
نوروزتان همراه با شکفتن بهار آرزوهایتان مبارک باد
اسفند ۲۹, ۱۳۹۲

مسمومیت ماهی با نیتریت

nitrite

مسمومیت ماهی با نیتریت – Nitrite poisoning

آمونیاکی که توسط ماهی ها دفع می شود توسط باکتری های خاصی ، خصوصاً آنهایی که در فیلتر های بیولوژیکی هستند به نیتریت تبدیل می شود. سایر باکتری های موجود در فیلتر ، نیتریت را به نیترات تبدیل می کنند ، اما اگر این باکتری ها نباشند و یا تعدادشان کافی نباشد ممکن است نیتریت در آب انباشته شود و نهایتاً منجر به بیماری یا مرگ ماهیان شود.

برخی گونه ها از جمله دیسکس نسبت به گونه های دیگر مانند گوپی به نیتریت حساسیت بیشتری دارند. به طور کلی سطح نیتریت باید کم و در حدود ۰/۵ میلی گرم در لیتر باشد اما میزان ایده ال نیترت در حد صفر است به طوری که با کیت های تست نیتریت آکواریوم قابل ردیابی نباشد.

کیت تست نیتریت شرکت تترا

کیت تست نیتریت شرکت تترا

نیتریت انتقال اکسیژن توسط خون را مختل می کند و از این طریق به ماهی آسیب می رساند. به طور کلی ، ماهی های مبتلا به مسمومیت با نیتریت دچار کمبود اکسیژن می شوند و علائمی مانند باز و بسته کردن سریع سرپوش آبششی و بلع هوا را نشان می دهند و ممکن است آبشش های آنها قهوه ای رنگ شود.

میزان نیتریت را در آکواریوم از طریق کیت های تست نیتریت اندازه گیری کنید. به طور معمول میزان بالای نیتریت نشان دهنده ی این است که فیلتر بیولوژیکی به درستی عمل نمی کند و یا تعداد ماهی ها در آکواریوم مناسب نیست. به عنوان یک راه حل کوتاه مدت ، سطح نیتریت را می توان با تغییر حجم زیاد آب در یک یا دو نوبت کاهش داد. در آکواریوم های آب شیرین ، افزودن نمک ( سدیم کلراید) به آب (۰/۱ گرم در لیتر کافی است و اغلب ماهی ها این مقدار نمک را تحمل می کنند) سمیت نیتریت را کاهش می دهد. این اقدامات باعث می شود زمان بیشتری تا اصلاح مشکل اصلی داشته باشید.

محمد رسولی نژاد

کپی برداری از مطالب سایت بهداشت آبزیان بدون درج لینک منبع و نام نویسنده ممنوع است.

4 دیدگاه ها

  1. […] آب آکواریوم دارای اهمیت است و از پایین بودن مقدار نیتریت و آمونیاک مطمئن […]

  2. […] دفعی، توسط باکتری ها (برای مثال باکتری های فیلتر) به نیتریت و سپس نیترات شکسته می شوند. این محصول نهایی اندکی سمی […]

  3. […] دفعی، توسط باکتری ها (برای مثال باکتری های فیلتر) به نیتریت و سپس نیترات شکسته می […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *