مسمومیت ماهی با نیترات – Nitrate shock
مسمومیت ماهی با نیترات – Nitrate shock
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۳
مسمومیت ماهی با آمونیاک - Ammonia poisoning
مسمومیت ماهی با آمونیاک – Ammonia poisoning
تیر ۱۳, ۱۳۹۳

بیماری فساد باکتریایی آبشش – Bacterial Gill Rot

بیماری فساد باکتریایی آبشش - Bacterial Gill Rot

بیماری فساد باکتریایی آبشش - Bacterial Gill Rot

بیماری فساد باکتریایی آبشش – Bacterial Gill Rot

عامل بیماری: عامل این بیماری باکتری گرم منفی ، باریک ، نازک و بلند Myxococcus piscicolus است. اندازه ی این باکتری ها بسیار متفاوت بوده و می تواند بین ۲ تا ۳۷ میکرومتر متغیر باشد.

علائم و تغییرات آسیب شناختی: ماهی های بیمار خصوصاً در ناحیه ی سر دارای ظاهری تیره هستند. رشته های آبششی اغلب با گل و موکوس پوشیده شده و فاسد و کمرنگ هستند. در برخی موارد در بخش داخلی و خارجی سرپوش آبششی پرخونی و تورم دیده می شود. اغلب در این بیماری اپیدرمیس سرپوش آبششی پوسیده شده و فاقد شفافیت است. در نتیجه ی مطالعات بافت شناسی بر روی کپور ماهیان علف خوار مبتلا به بیماری فساد باکتریایی آبشش مشخص گردید که این بیماری می تواند به دو صورت مزمن و حاد در ماهی ها بروز کند.

ماهی مبتلا به بیماری فساد باکتریایی آبشش - Bacterial Gill Rot

ماهی مبتلا به بیماری فساد باکتریایی آبشش – Bacterial Gill Rot

بیماری فساد باکتریایی آبشش در فرم حاد در مدت زمان کوتاه تری ایجاد می شود و از مهمترین علائم آن دراپسی و نکروز سلولی است. در فرم مزمن بیماری مدت زمان بیشتری به طول می انجامد و همراه با هایپرپلازی سلولی مشاهده می شود.

وضعیت اپیدمیک: ماهیانی همچون کپور سیاه ، کپور معمولی ، کپور علف خوار ، بیگ هد و ماهیان دیگر می توانند به این بیماری مبتلا شوند اما کپور علف خوار یا گرس کارپ به عنوان قربانی اصلی این بیماری مطرح می شود.

این بیماری از مهمترین بیماری های کپور علف خوار به حساب می آید که در تمام طول سال در مزارع پرورش ماهی اتفاق می افتد. فساد باکتریایی آبشش به ندرت در دمای پایین تر از ۱۵ درجه ی سانتی گراد رخ می دهد اما آغاز شیوع آن در مزارع پرورش ماهی از دمای بالاتر از ۲۰ درجه است. دمای بهینه یا اپتیموم برای شیوع بیماری فساد باکتریایی آبشش ۲۸ تا ۳۵ درجه ی سانتی گراد است. بر این اساس شیوع این بیماری در فصول بهار، تابستان و پاییز بیش از زمستان است. بیماری فساد باکتریایی آبشش اغلب با بیماری انتریتیس همراه است.

کنترل بیماری: روش های مختلفی برای کنترل این بیماری وجود دارد که در این مطلب به چند مورد اشاره می شود.

  • در هنگام شیوع بیماری، هر هفته آب و دیواره های استخر را با محلول پودر بلیچینگ Bleaching powder به میزان ۰٫۲۵ kg/mu ضد عفونی نمایید.
  • استخر را با اریترومایسین به میزان ۰٫۳ ppm اسپری کنید. سپس اریترومایسین در غذای ماهی ها فیکس شود و از این مخلوط به عنوان غذا به مدت ۶ روز در استخر استفاده کنید. در روز اول از ۴ گرم اریترومایسین به نسب ۱۰۰ کیلوگرم ماهی استفاده شود و این نسبت در ۵ روز باقیمانده به نصف کاهش یابد.
  • آب استخر با غلظت ۲۰ ppm با آهک اسپری شود.
  • قبل از انتقال و یا ذخیره سازی ماهی ها، با واکسیناسیون ایمنی افزایش داده شود.

مطلب اختصاصی بهداشت آبزیان

محمد رسولی نژاد

کپی برداری از مطالب بهداشت آبزیان بدون درج لینک و نام بهداشت آبزیان و نویسنده ی مطلب غیر مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *