Betanoda virus
وقوع اولین مورد بیماری نکروز عصبی ویروسی در ماهیان کفال دریای خزر
اسفند ۱۶, ۱۳۹۲

بیماری مرگ بافت عصبی ویروسی VNN

Liza auratus

Liza auratus

بیماری VNN

Viral Encephalopathy & Retinopathy (VER)

آزردگی مغزی و شبکیه ای ویروسی

  Viral Nervous Necrosis(VNN)

مرگ بافت عصبی ویروسی

این بیماری یکی از بیماری های خطرناک نوزادان و نوجوانان ماهیان دریایی در جهان به استثناء آمریکا و آفریقا می باشد و تا کنون حداقل در ۲۲ گونه متعلق به ۱۱ خانواده به ویژه شانک ، هامور (۶ گونه از جمله هامور معمولی یا هامور چرب)، گیش ماهی ، طوطی ماهی، فوگل و کفشک، دیده شده است. ویروس جدا شده از شانک و گیش در خانواده نوداویریده طبقه بندی شده است و این نودا ویروس ها با علائم اختصاری SJNNV ، TPNNV ، BFNNV و RGNNV نشان داده می شوند که تیپ آخری مربوط به هامور با نقاط قرمز می باشد. یکی از نشانه های مشترک این بیماری ها اختللات عصبی و رفتارهای شنای غیر عادی (مارپیچی، چرخش، با وارونگی شکم در موقع استراحت) و نهان دار شدن (واکوئولاسیون) بافت های اعصاب مرکزی می باشد که این ضایعه معمولاً در لایه های هسته ای شبکیه نیز دیده می شود، اندوکاردیت در کفشک ماهی اطلس گزارش شده است. ویروسهای عامل بیماری به روش های ایمنی – شیمی بافتی، پادتن درخشان، الیزا، همانند سازی واکنش زنجیر پولی مراز و یا جدا کردن ویروس در کشت یاخته ای و تشخیص آن قابل بررسی می باشند [۱].

در حال حاضر این بیماری از ۳۰ گونه از ماهیان مختلف آبهای جهان گزارش شده است که بیشترین تاکید بر روی گونه های ماهیان ذیل بوده است:

Sea bass , Groupers , Jack , Puffer , Flatfish

ویروس عامل بیماری نکروز عصبی متعلق به جنس بتانودا ویروس (Betanodavirus) و از خانواده ی (Nodaviridae) به عنوان یک عضو جدید این خانواده محسوب می شود. قطر این ویروس ۲۰ تا ۲۵ نانومتر بوده و فاقد پاکت بوده و دارای تقارن کروی تا چند وجهی می باشد[۲].

بروز این بیماری در کفال ماهیان دریای کاسپین (خزر) توسط دکتر جلیل ذریه زهرا گزارش شده است.

  1.  مخیر ، بابا . بیماری های ماهیان پرورشی
  2.  ذریه زهرا ، سید جلیل. گزارش تخصصی وقوع اولین مورد بیماری نکروز عصبی ویروسی در ماهیان کفال دریای مازندران

مطلب اختصاصی بهداشت آبزیان

 

کپی برداری از مطالب بهداشت آبزیان بدون درج لینک و نام بهداشت آبزیان و نویسنده ی مطلب غیر مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *