مقاله بسته بندی ضد میکروبی مواد غذایی
دانلود ترجمه و اصل مقاله Review of antimicrobial food packaging
اسفند ۱۹, ۱۳۹۲
مسمومیت ماهی با نیتریت
اسفند ۲۱, ۱۳۹۲

بیماری نئون تترا Neon Tetra Disease

بیماری نئون تترا

بیماری نئون تترا

بیماری نئون تترا Pleistophora hyphessobryconis

اسامی بیماری: بیماری نئون تترا ، Neon Tetra Disease (NTD) ، Pleistophora

عامل بیماری: Pleistophora hyphessobryconis

بیماری نئون تترا

بیماری نئون تترا

 

 

این بیماری تترا نئون ، تترا گلولایت ، تترا پنگوئن و احتمالاً ماهیان دیگری مانند بارب ها و زبرا دانیو ها را در گیر می کند. به نظر می رسد که تترا کاردینال در برابر این بیماری مقاوم باشد.

بیماری نئون تترا توسط یک انگل میکروسکوپیک اسپورزا با نام Pleistophora hyphessobryconis ایجاد می شود که عضلات ماهی را مورد هدف قرار می دهد و ممکن است سطح عفونت کم  و فاقد علائم ظاهری می باشد.

این بیماری در تترا نئون با کمرنگ شدن ، افزایش لکه های سفید بر روی پوست ، صدمه عضلانی ( تورم در عضلات ) که منجر به تخریب بدن و شنای غیر طبیعی می شود ، همراه است. به طوریکه ماهی بیمار لاغر شده و می میرد.

ممکن است ماهی با تغذیه از لاشه  و یا مدفوع ماهیان آلوده به این انگل مبتلا شود. هیچ درمان مورد قبولی وجود ندارد ، با این حال استفاده از تولترازوریل (toltrazuril) می تواند مفید باشد. برای کاهش ریسک انتشار بیماری در بین سایر تتراهای آسیب پذیر، باید ماهیان بیمار قرنطینه شوند. اگر این بیماری در آکواریوم اتفاق بیفتد باید از افزودن گونه های حساس به ویژه تترا نئون ، تترا گلولایت و تترا پنگوئن حداقل به مدت یک سال در آکواریوم خودداری شود زیرا ممکن است اسپور ها تا ماه ها در آکواریوم دوام بیاورند.

بایستی به این نکته توجه شود که کمرنگ شدن و افزایش لکه های سفید پوست می تواند بر اثر یک عفونت باکتریایی نیز رخ دهد (باکتری فلاووباکتر) ، که اغلب با فساد دم (Tail rot) همراه است. به این مورد بیماری نئون کاذب نیز گفته می شود که با یک آنتی بیوتیک معمولی درمان می شود.

محمد رسولی نژاد

کپی برداری از این مطلب بدون درج لینک منبع و نام نویسنده غیر مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *