چگونه ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

حلزون کیلر - killer Snail
حلزون کیلر – Killer Snail or Assassin Snail
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۳
میگو رد چری - Red Cherry Shrimp
میگو رد چری – Red Cherry Shrimp
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۳

چگونه ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

چطور ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

چطور ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

چگونه ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

تانک های قرنطینه برای جلوگیری از شیوع بیماری ها در آکواریوم ضروری هستند. با فراهم کردن یک تانک قرنطینه و دانستن شیوه ی صحیح قرنطینه ی آبزیان جدید و یا بیمار ، آبزیان موجود در آکواریوم اصلی از بیماری های مسری و مواد شیمیایی ای که برای درمان آنها مورد استفاده قرار می گیرند در امان هستند. تانک قرنطینه می تواند انبار شود و هرگاه که به آن نیاز بود به کار گرفته شود.

در زیر مراحل مختلف آماده سازی یک تانک قرنطینه گفته می شود.

چگونه ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

چگونه ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

تهیه ی لوازم مورد نیاز:

نیاز نیست که آکواریوم قرنطینه زیبا و یا گران قیمت باشد. آکواریوم های کارکرده در صورتی که تمیز باشند مناسب هستند. بهتر است حداقل اندازه تانک قرنطینه ۴۰ لیتر باشد. ماهیان بزرگ تر به فضای بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به مدت ۱۴ روز به راحتی در این تانک نگهداری شوند. از مناسب بودن هیتر و فیلتر با توجه به اندازه ی تانک قرنطینه اطمینان حاصل نمایید.

چگونه ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

چگونه ماهیان آب شیرین را قرنطینه کنیم؟

آماده سازی تانک قرنطینه:

برای آکواریوم های قرنطینه از بستر استفاده نمی شود اما برای اینکه ماهی حس کند آکواریوم بستر دارد می توانید قسمت پایین تانک را (از بیرون) رنگ مشکی بزنید و یا اینکه از کیسه های پلاستیکی سیاه استفاده کنید. همه چیز را با آب گرم بشورید و هرگز از صابون و سایر مواد ضدعفونی کننده استفاده نکنید. اگر الآن که این مطلب را می خوانید و قصد فراهم کردن یک تانک قرنطینه را دارید تا همینجا کافیست و پس از این تانک خود را انبار کنید. هرگاه تصمیم دارید که از این تانک استفاده کنید چک کنید که همه چیز تمیز و عاری از گرد و غبار باشد.

راه اندازی تانک قرنطینه

راه اندازی تانک قرنطینه

راه اندازی تانک قرنطینه:

تانک قرنطینه را با آب آکواریوم اصلی خود پر کنید. فیلتر ، بخاری و تجهیزات هوادهی شامل پمپ هوا و سنگ هوا و همچنین مکان هایی برای مخفی شدن ماهی در تانک فراهم کنید و همه ی تجهیزات ذکر شده را روشن نمایید. سطح مواد شیمیایی آب را اندازه گیری کنید و از متعادل بودن شاخص های شیمیایی آب اطمینان حاصل نمایید. سعی کنید دمای هر دو آکواریوم اصلی و قرنطینه را یکسان نگه دارید چرا که بایستی ماهی بین این دو تانک منتقل شود. اگر در فیلتر کربن وجود دارن آن را خارج کنید زیرا ذغال اکتیو می تواند داروها را به خود جذب کند.

سیکل فیلتر

سیکل فیلتر

سیکل فیلتر:

جهت فراهم سازی باکتری های مفید در فیلتر چند راه وجود دارد:

  • حداقل به مدت دو هفته فیلتر را در آکواریوم اصلی و در کنار فیلتر اصلی به کار بگیرید.
  • مدیاهای فیلتر تانک قرنطینه را حداقل به مدت دو هفته در فیلتر تانک اصلی قرار دهید.

مدیاها را در فیلتر اصلی تا زمانی که به آن نیاز پیدا کنید نگه دارید اما پس از استفاده در تانک قرنطینه آنها را به تانک اصلی برنگردانید چون در غیر این صورت ماهیان دیگر نیز آلوده می شوند بنا براین از مدیاهای جدید استفاده کنید تا هنگامی که مجدد نیاز به تانک قرنطینه داشته باشید.

انتقال ماهی ها

انتقال ماهی ها

انتقال ماهی ها:

تغییرات در Ph ، دما و سختی آب می تواند بسیار استرس آور باشد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که ماهی ها با آب تانک قرنطینه سازگار شده باشند. اگر قصد دارید ماهی بیمار را در تانک قرنطینه قرار دهید، با تور (ساچوک) آن را به تانک قرنطینه ای که حاوی آبی با پارامترها و دمای یکسان نسبت به تانک اصلی است منتقل کنید. اگر پارامترهای آب متفاوت باشند و یا اینکه یک ماهی جدید را قرنطینه می کنید، از طریق یکی از روش های زیر به آرامی ماهی را با آب سازگار کنید:

  • برای هم دما کردن آب کیسه ی ماهی ای که از فروشگاه خریده شده با آب آکواریوم به مدت ۱۰ دقیقه کیسه در سطح آب تانک شناور می ماند سپس مقدار کمی از آب تانک را وارد کیسه کنید و ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. حداقل یک بار دیگر این کار را تکرار کنید. سر انجام با استفاده از تور ماهی را به تانک منتقل کنید. هرگز آب داخل کیسه را وارد تانک نکنید. این روش سازگار سازی سریع است و بهتر است برای ماهیان ضعیف و حساس استفاده نشود.
  • سازگارسازی قطره ای فرآیندی تدریجی است که کمتر برای ماهی استرس آور است. ماهی و آب آن را در یک ظرف که میزان فضای آن حداقل به اندازه ی دو برابر آبی است که در آن وجود دارد انتقال دهید. این ظرف را پایین تر از تانک قرنطینه و بر روی سطح محکمی قرار دهید. با لوله گذاری و داشتن شیر اطمینان یک انتهای لوله را در تانک قرنطینه قرار دهید و با مکیدن انتهای دیگر جریانی از آب را ایجاد کنید و در ظرف محتوی آب و ماهی قرار دهید. جریان طوری باشد که در هر ثانیه چند قطره وارد ظرف شود. وقتی سطح آب در ظرف به دو برابر خود رسید آنگاه نصف آب ظرف را خارج کنید. وقتی برای بار دوم سطح آب در ظرف دو برابر شود ماهی شما با آب جدید سازگار می شود و می توان آن را به تانک قرنطینه منقل نمود.
مشاهده ی ماهی

مشاهده ی ماهی

مشاهده ی ماهی:

تا دو هفته ی آینده ماهی ها را از نزدیک برای علائم بیماری ها مشاهده کنید. تنها دو بار در روز و به مقداری که در دو دقیقه می توانند غذا بخورند به آنها غذا بدهید. روزانه آب را آزمایش کنید و در موقع نیاز تعویض آب انجام دهید.

 درمان بیماری های ماهی

درمان بیماری های ماهی

درمان بیماری های ماهی:

اگر یک ماهی بیمار شد، بیماری را با کمک متخصص بهداشت آبزیان تشخیص دهید و آن را معالجه کنید. برای اطمینان از اینکه ماهی ها خوب شوند و هیچ مشکل ثانویه ی دیگری در آنها ایجاد نشود، حداقل به مدت دو هفته از زمانی که درمان را شروع می کنید ماهیان را قرنطینه کنید. در طول این مدت به دقت ماهی و سطح مواد شیمایی را زیر نظر داشته باشید. پس از خوب شدن ماهی حداقل یک هفته ی دیگر آن را در تانک قرنطینه نگه دارید.

حمل و نقل ماهی به تانک اصلی

حمل و نقل ماهی به تانک اصلی

حمل و نقل ماهی به تانک اصلی:

وقتی که ماهی شما خوب شد می تواند به سایر ماهیان در تانک اصلی ملحق شود. چون وضعیت شیمیایی آب در تانک قرنطینه با تانک اصلی پس از این دو هفته یکسان نیست برای انتقال ماهی به تانک اصلی دوباره از روش انتقال آهسته استفاده کنید. سعی کنید از ریختن آب تانک قرنطینه به تانک اصلی خودداری کنید چون می تواند هنوز حاوی داروهای شیمیایی باشد.

انبار کردن آکواریوم قرنطینه

انبار کردن آکواریوم قرنطینه

انبار کردن تانک قرنطینه:

اگر قصد ندارید ماهی جدیدی به آکواریوم خود اضافه کنید و سایر ماهیان سالم به نظر می رسند، تانک قرنطینه را تا زمانیکه مجدد نیاز شود انبار کنید. آب را خالی کنید و همه چیز را با آب گرم بشویید (از صابون و یا مواد شیمیایی استفاده نکنید!). اجازه بدهید خشک شود و آن را در جایی ایمن و پاکیزه انبار کنید.

مطلب اختصاصی بهداشت آبزیان

محمد رسولی نژاد

کپی برداری از مطالب بهداشت آبزیان بدون درج لینک و نام بهداشت آبزیان و نویسنده ی مطلب غیر مجاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *